Jan Molinder och Astrid Pettersson räknar vi som våra flitigaste och trognaste ledamöter i vår förening.
De fick nu på Gotlands distriktets årsstämma emotta silvernålen, den högsta utmärkelsen som kan delas ut av distriktet.
Socknens samlingsplats sedan 9/8 1960
Vår förra ”bygdegårds allt i allo” har gått bort. Otaliga år ordnade Astrid med städning, bokningar och allt möjligt annat. Innan hon med ålderns rätt lämnade över till vår nuvarande Astrid.
Minns du Astrid? Lämna gärna en sista hälsning på familjesidan.

Glöm inte städdagen 25 april.
Vi behöver hjälpas åt att hålla vår bygdegård och dess tomt ren och fin. Vi kör på mellan 10:00 – 14:00. Det kommer finnas fika samt korv med bröd.
Föreningen har inte räfsor och skottkärror så bra om ni som vill fixa ute kan ta med . Föreningen ser till att det finns städmatrial till inne fixet.
Tack för igår. Trevligt och formalia avklarade så vi kan köra på ett år till. Vill du veta vilka som sitter i styrelsen eller programrådet? Titta in på fliken”kontakta oss”
Då regionen gjort om sina regler för att söka stöd behöver vi tidigarelägga vårt arbete med verksamhetsplanen och budgeten inför 2026. Redan innan novembers utgång måste vi ha skickat in ansökan. 18 november har styrelsen planerat in ett arbetsmöte för att planera 2026 och få in ansökan till regionen. Så vad vill och orkar vi 2026?
Vi vet att skall vi ha medlemspubbar då behöver vi några som kan tänka sig göra provet hos regionen för att bli behörig att stå för tillståndet. För tillfället är det en som gjort provet, det blir för sårbart.
Kul med något nytt i socknen.
På söndag 12 oktober arrangeras kaffekalas. Öppet 15:00 – 18:00.
Kostnad 200kr och då får man ett fat med ca 20kakor.
Överskottet går till vår bygdegård.
Man kan med fördel börja eftermiddagen redan 14:00 i Stenkumla kyrka genom att lyssna på, eller sjunga tillsammans med gruppen Musikglädje.

Föreningen har god ekonomi, men vi har gått bakåt. Mötet, med 16 deltagare, godkände även en mindre minus budgett kommande år. Men vi hoppas det kommer fler bokningar i sommar. Hemsidan är uppdaterad med alla funktionärer. Själva verksamhetsberättelsen ligger på hemisdan. Efteråt fikade vi kaffe och munkringar.

20 februari 19.00 är det årsmöte, i vår bygdegård.

Vi har en tid inte haft någon fastighetsansvarig. Något som Du tycker är intressant? Kanske vara det och suppleant? Är du intresserad att ha någon funktion i föreningen?
Senast nu på fredag är sista anmälningsdag för en kurs ang detta med fastigheten.
Gotlands bygdegårdsdistrikt tillsammans med Gotlands hembygdsförbund arrangerar en kostnadsfri utbildning i frågor som rör föreningarnas fastigheter – besiktning, skadeförebyggande och försäkringsfrågor. Utbildningen leds av vårt försäkringskansli och genomförs lördagen den 15 februari i Endre bygdegård.
Hör av dig om det är något för dig.
Välkomna till årsmötet!
Tack till alla deltagare i årets Sm-kubb 2024!
Vi fick sol med sköna kastvindar, glatt humör och bra spel av våra deltagare.
Vi är glada att fått ta del av detta med er.

Och stort tack till våra sponsorer
Cramo Visby
stora Tollby Gård
Ramirent Visby
Nu laddar vi upp för planering av nästa event som sker den 26 oktober i Stenkumla bygdegård.
Varmt välkomna ![]()
Hälsningar
Programrådet. ![]()